søndag 22. april 2012

Opphavsrett

No har eg gjort eit forsøk på å lese meg opp på opphavsrett, men dette er omfattande greier eg ikkje kjenner nevneverdig til frå før...

I Danmark har det nemleg kome ut ei bok om Creative commons for lærarar, som du kan fritt laste den ned som PDF.


Creative Commons er i følge Gisle Hannemyr (på creativecommons.org):

"(...) Creative Commons hovedprosjekt er å tilby ett sett med kvalitetssikrede juridisk bindende avtaler som gjør det mulig for rettighetshavere å gi forhåndslisens for visse opphavsrettigheter knyttet opp til at lisenstaker forplikter seg til å oppfylle visse vilkår, i en form som tåler å prøves for retten.
Videre tilbyr Creative Commons en standard for deling som sikrer at verk kan utgis, deles og evt. remixes på tvers av jurisdiksjoner og landegrenser"

"I en internasjonal kontekst er det viktig at de friheter og de vilkår som er knyttet til de spesifikke lisensene kommuniseres til publikum på en måte som er enkel og forståelig på tvers av kultur- og språkbarrierer. I Creative Commons skjer dette ved hjelp av enkle grafiske symboler, og en kort forklarende tekst som skal finnes på alle språk som Creative Commons er tilpasset. I tillegg til symbolene inneholder Commons Deed en kortfattet tekst som forklarer på et språk rettet mot ikke-jurister hvilke friheter og vilkår som er knyttet til lisensen. Øverst på siden er det lenker til Commons Deed for samme lisens på andre språk."
 
Dette biletet er henta frå ei side der ein kan søke opp bilete for bearbeiding og/eller kommersiell bruk
Har du lagt merke til CC-symbol nederst på ei webside eller i samband med bilete? Forstår du CC? Og korleis tenker du om opplæring i opphavsrett i skulen?

2 kommentarer:

  1. Bra innlegg Magnhild. Er helt enig med deg at opphavsrett er omfattende. Dette er et tema som bør ha mer fokus i skolen blant elever og lærere. For min egen del ønsker jeg at vi kunne hatt en egen forelesing om dette med opphavsrett. Hva vi lærere har lov til å bruke i undervisningen av materiell vi finner på nett eller i bøker. Så lurer jeg på en ting. Er CC det samme som det vi kaller for «vannmerking» av for eksempel egne bilder?

    Artig bilde:)

    SvarSlett
  2. Ja, eg trur det er det same. Forskjellen på Copyright og Creative Commons er, som eg har forstått det, at medan CO gir opphavspersonen einerett til publisering og omarbeiding, er CC meir gradert og tilpassa den moderne poste- og delingskulturen. Utan delekultur hadde ikkje Internett eksistert i den forma me kjenner det.

    SvarSlett